Waar is magnesium goed voor

Wat doet Magnesium met je lichaam?

Magnesium is een bijzonder mineraal, net als calcium, zink of ijzer. Mineralen zijn belangrijk voor je gezondheid, omdat ze ervoor zorgen dat vitaminen hun werk kunnen doen in je lichaam. Zo stuurt magnesium meer dan 300 verschillende enzymen aan, bijzonder hè? Deze enzymen zorgen ervoor dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen.

Maar waar draagt Magnesium eigenlijk allemaal aan bij? Hieronder heb ik
een aantal positieve effecten voor je op een rijtje gezet.
Magnesium is dus echt wel noodzakelijk voor allerlei processen in ons lichaam.

Zo zorgt magnesium onder andere voor:
De ontspanning van je spieren, zenuwen en bloedvaten
Het vrijmaken van energie uit voeding
De vorming van gezonde tanden en botten
Verhoogde weerstand tegen spanning en stress
Versterking van het geheugen en concentratievermogen
De bevordering van de gezondheid van je hart en bloedvaten Stevigheid van het skelet. De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Je lichaam kan zelf geen Magnesium aanmaken, dus dien je het uit je voeding te halen. Zo’n 75% van al het Magnesium in ons lichaam zit opgeslagen in onze botten en spieren, deze draagt bij tot de vorming en werking ervan. Het houdt je spieren sterk en soepel en helpt de spieren te ontspannen. Een volwassen persoon heeft ongeveer een magnesiumvoorraad van 25 gram in het lichaam, stiekem is dat best veel als je nagaat dat de helft hiervan is opgeslagen in het glazuur van je tanden. Dit zorgt ervoor dat je tanden sterk blijven, ook dient het als een bouwstof voor stevige botten.

Magnesium speelt ook een rol in de prikkeloverdracht tussen onze zenuwen en draagt bij tot een goede werking van ons zenuwstelsel. Daarnaast is Magnesium ook nog eens goed voor je gemoedstoestand en heeft het een gunstige invloed op je geestelijke balans. Het draagt onder meer bij aan onze belangrijkste hersenfuncties zoals ons concentratievermogen, onze alertheid, productiviteit en ons geheugen. Zo hebben ze flatbaden en floatcabines bij cleyo waardoor je met een floatsessie magnesium opneemt. En hiervan de positieve effecten ervaart.

Magnesium niet alleen in tabletten
Magnesiumzouten en –oliën voor de huid zijn al een hele tijd erg populair en het is helemaal hip, kijk naar de fantastisch helende en ontspannende float cabines, deze vind je bij Cleyo Skin Experts op de hoofdvestiging in Oosterhout. Maar je kunt ook thuis een voetenbadje maken met magnesiumvlokken, zo’n mineraal badje blijkt namelijk een zeer effectieve manier om je magnesiumspiegel aan te vullen, en daarmee klachten als vermoeidheid, migraine en spierkrampen te verlichten. Ook bij bepaalde huidklachten kan een zoutbad veel doen. Het zou zonde zijn dit niet eens uit te proberen.

Te veel Magnesium
Een overschot aan Magnesium ontstaat alleen bij gebruik van tabletten waarin magnesium zit, magnesiumzouten of mineraalwater waarin veel Magnesium zit.
Bij meer dan 250 milligram Magnesium per dag extra, dus naast de magnesium in je eten, kunnen er darmklachten zoals bijvoorbeeld diarree ontstaan.

Klachten bij Magnesium-tekort
Mogelijke symptomen bij magnesiumtekort zijn vaak snel te herkennen aan:

  • algehele lusteloosheid of vermoeidheid
  • spierkrampen 
  • hartritmestoornissen in extreme gevallen

Het is moeilijk vast te stellen of een magnesiumtekort de oorzaak is van deze symptomen. Aangezien er maar 1% van de hoeveelheid Magnesium in je lichaam zit, in het bloed. Ongeveer de helft zit in botten en tanden. De rest in cellen, spieren, organen en zenuwweefsel.
Je lichaam neemt magnesium op aan het einde van de dunne darm. De opname van Magnesium uit de voeding varieert van 20 tot 60%. Dit hangt af van de hoeveelheid die in de voeding zit.

Bronnen van magnesium
Magnesium komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Het zit in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees. Ook water kan bijdragen aan de inname van magnesium.


Ben jij nieuwsgierig wat Magnesium nog meer met en voor je kan doen? Of op welke manieren jij extra Magnesium binnenkrijgt? Vraag dan via de e-mail het gratis e-book aan…of plan alvast een intake gesprek in met onze vitaliteit manager of een van onze specialistes.

door Leentje Henraat