Wat bereik ik met floaten

Waarom is floaten gezond?
Floaten bestaat eigenlijk al meer dan 50 jaar. Het begon ooit als een wetenschappelijk experiment, maar de oude floattanks zijn gelukkig allang vervangen door exclusieve moderne, design floatcabines, en de nogal ongezellige term “sensorische deprivatie” of “isolatie” therapie is herrezen als het veel aantrekkelijker klinkende “floating-therapie”. Voor mensen die behoefte hebben aan ontstressen en geestelijke ontspanning, is het een heerlijke en bijzondere ervaring, om volledig vrij te zijn van externe prikkels, rond te drijven in een ruim bad dat gevuld is met goddelijk warm, zout water. “Het dode zee effect.”

De gezondheidsvoordelen van floaten
Door alle research en onderzoeken met betrekking tot het proces heeft floaten een zeer positieve impact op je gezondheid. Bovendien bevat Epsom zout magnesium dat tijdens het floaten door het lichaam wordt opgenomen. Dit is belangrijk omdat veel mensen, waarvan ongeveer 79% van de bevolking een tekort hebben aan dit mineraal. Doordat het floaten plaatsvindt in een omgeving waar geen prikkels van buitenaf binnen kunnen komen, wordt de therapeutische werking hierdoor versterkt. Ook zijn er nog een groot aantal mentale voordelen van floaten.

Afbraak van afvalstoffen
Als gevolg van bovengenoemd proces heeft floaten grote voordelen op je fysieke gesteldheid. Een van de belangrijkste voordelen van floaten is dat cortisol afgebroken wordt . Cortisol is ook wel bekend als het stresshormoon, omdat het voornamelijk aangemaakt wordt wanneer je gestrest bent. Iedere keer dat ik mezelf in stressvolle situaties breng, reageert mijn lichaam hierop met de productie van adrenaline en (non)adrenaline. Deze stoffen maken ons scherper, alerter en fysiek sterker in bedreigende situaties. Deadlines en werkdruk triggeren deze fysieke reactie ook. Cortisol is een reactie van je lichaam op de adrenaline.
Hoewel cortisol voordelen heeft bij het omgaan met stressvolle situaties, omdat het ervoor zorgt dat je lichaam meer energie vrijgeeft, heeft het een nadelige invloed op andere functies van het lichaam. Zo zorgt cortisol ervoor dat je immuunsysteem onderdrukt wordt, dat er minder botweefsel wordt aangemaakt en dat er minder collageen wordt aangemaakt in je huid.


Andere stoffen die als gevolg van het floaten worden afgebroken zijn melkzuur, ACTH en adrenaline.

Melkzuur is een stof die ontstaat bij plotselinge zware fysieke inspanningen, zoals bij sprinten, krachttraining en vechtsporten.

Dit komt omdat het lichaam niet snel genoeg zuurstof naar de spieren kan brengen. Verzuring leidt tot krachtsverlies en pijn tijdens het sporten. Bovendien staat het melkzuur het herstel van de spieren in de weg. Veel sporters floaten daarom ook na hun trainingen om zo sneller te kunnen herstellen. Zo merk ik persoonlijk dat ik na een floatsessie minder spierpijn heb. Met name mijn rug en nek zitten aanzienlijk minder vast na een floatsessie. Ik merk ook dat ik na late trainingen eenvoudiger in slaap val in de week na een float. Zo creëer je een interne rust voor jezelf.

Endorfine productie door floaten
Endorfines zijn natuurlijke stoffen die door je lichaam zelf aangemaakt worden. Endorfines hebben twee fijne effecten. Allereerst zorgen endorfines ervoor dat je minder pijn ervaart. Ten tweede zorgt het voor een gelukkig en vrolijk gevoel. Super toch! Endorfines spelen een belangrijke rol in het beloningssysteem in de hersenen. Zo worden endorfines aangemaakt als je seks (oeps!) hebt of als je chocolade eet. Door de rol van endorfines in het beloningssysteem is het in verband gebracht met zaken als depressie, verslaving en schizofrenie. Floaten stimuleert de aanmaak van endorfine en kan daarom gebruikt worden in de aanpak van verslavingen en eetstoornissen. Doordat de aanmaak van endorfine gestimuleerd wordt is het floaten een prettige ervaring en kan het helpen om pijn te onderdrukken.

Mentale voordelen van floaten
Je kent het gevoel ongetwijfeld, je hebt de hele dag op je werk gezocht naar de oplossing voor een probleem. ’s Avonds na het eten neem je een douche of loop je even met de hond, en plotseling komt het idee waar je de hele dag op hebt zitten denken dan ineens in je op: de perfecte oplossing voor je probleem. Dit komt omdat er tijdens ontspannende taken dopamine aangemaakt wordt. Dit stofje zorgt ervoor dat er meer alfa- en thetagolven door je brein heen gaan. Deze alfa-golven zorgen voor nieuwe associaties in je hersenen en leiden dus tot nieuwe ideeën. Gaaf toch als je dit weet. Loop je ergens mee rond, probeer even te ontspannen…..


Voor mensen die zich bezig houden met informatiewerk, is het ontspannen gevoel niet alleen van groot belang om de zorgen van het werk te vergeten, floaten vergroot ook de creativiteit.

Daarnaast worden in het laatste deel van de floatsessie alfagolven gestimuleerd in je brein. Deze zorgen ervoor dat je makkelijker in staat bent om creatieve oplossingen te vinden voor problemen. Doordat je je tijdens het floaten in een omgeving bevindt waar geen prikkels van buitenaf komen ben je beter in staat om te visualiseren. Omdat de delen van het brein die helpen bij visueel denken gestimuleerd worden, is dit effect blijvend. Veel van de mentale effecten van het floaten zijn cumulatief. Dat geeft aan dat je de effecten beter merkt als je vaker float. Het idee om een rittenkaart aan te schaffen werpt dus zijn vruchten af.

Onderzoeken hebben aangetoond dat floaten grote voordelen biedt voor je mentale gesteldheid. In een onderzoek gaf 65% van de deelnemers aan dat floaten hielp met het verbeteren van hun slaappatroon. 77% van de respondenten ervoer een betere concentratie, 92% voelde zich meer stress-bestendig en 65% voelde zich gelukkiger na afloop. Voor jouw de ideale score om het eens te proberen, en kijk wat het met jou als persoon doet.

Hoe lig je in de float
Je ligt in de floatcabine op je rug en na een paar minuten zal je lichaam steeds meer ontspannen. Je kunt alle spieren in je lichaam los laten want je hoeft niks te doen, je lichaam wordt ondersteund door het zoute water en kiest zelf de meest natuurlijke houding.


Wat een groot voordeel is, je hoeft je geen zorgen te maken dat je in slaap valt en je omdraait, er wordt namelijk geen druk op je spieren uitgeoefend. Er gaan dan ook geen signalen naar je hersenen dat je je moet omdraaien (zoals wel automatisch gebeurd wanneer je bijvoorbeeld op een bed slaapt).

Floaten samen of alleen
Je kunt ervoor kiezen om een duo float bij Cleyo te boeken, dit is een bijzondere ervaring met je partner. Maar als je echt geheel zonder prikkels wilt liggen, adviseren we je toch alleen een float te boeken. Zo heb je geen afleiding en kun je volledig in je eigen omgeving geheel ontspannen. Boek nu je floatsessie!

door: Leentje Henraat