Welness op zijn best. Floaten bij schoonheidssalon Cleyo Oosterhout

Wat is floaten:

Floaten:

Floatingsessies worden steeds populairder en dat is ook niet zo gek. Floaten is niet alleen heel erg ontspannend, maar ook nog eens heel erg gezond. Zo zijn er meerdere onderzoeken geweest naar de medische effecten van floaten. Maar wat is floaten nu eigenlijk?
Het woord zegt het eigenlijk al. Als je aan het floaten bent, ben je aan het drijven. Tijdens een floatingsessie blijf je drijven op zout water in een zoutwaterbad. Het zoutwaterbad bevat dezelfde concentratie zout als de Dode Zee. Daarnaast wordt het zoutwaterbad verwarmd tot 35,5 graad Celsius waardoor je lichaam het contact tussen jou en het water niet voelt. Het gevolg? Je krijgt het gevoel alsof je zweeft en gewichtsloos bent.

Effecten van floaten

Het gevoel van gewichtsloosheid is ontzettend ontspannend en rustgevend. Het zou helpen om stress los te laten, slapeloosheid te verminderen en het bevordert het herstel van je spieren na het sporten. Een uur floaten staat zelfs gelijk aan vier tot zes uur slaap!
Heb je snel last van overbelaste spieren? Of heb je iets te hard getraind? Tijdens het floaten ben je gewichtsloos. Hierdoor kun je je spieren niet belasten, waardoor je spieren sneller zullen herstellen. Ook mensen met reumatische klachten kunnen om dezelfde redenen baat hebben bij een floatingsessie. Als klap op de vuurpijl is een floatingsessie ook nog eens goed voor je huid. Het zout in het zoutwaterbad zorgt er namelijk voor dat je huid wordt gezuiverd. Vooral mensen met psoriasis en eczeem kunnen hier veel baat bij hebben.

Floaten en top (sport)prestaties:

Ervaringen en onderzoeken hebben aangetoond dat floaten zeer positieve effecten heeft als verhoging van sportprestatieniveaus, vermindering van pijn bij blessures en kortere herstelperiodes. Daarnaast zijn positieve effecten aangetoond op het terrein van stress, creativiteit, verslavingen, etc. Wetenschappelijke onderzoeken met floaten bij onder meer tennis, basketbal en roeien hebben positieve resultaten aangetoond.

Waarmee kan ik floaten vergelijken?

Wie ooit in de Dode Zee heeft gezwommen, heeft het al ervaren. In zout water blijft het lichaam drijven. Heerlijk ontspannen en schijnbaar gewichtloos. Met floaten in een eigen floatroom gaat het nog een stap verder. Daar ben je ver weg van de hectiek en geluiden van alle dag. En ervaart men optimale ontspanning. Een leuke bijkomstigheid is dat een floatsessie gelijk staat aan 5 uur slaap. Tevens heeft het zoute water een heilzame werking op allerlei verschillende huidaandoeningen.

Ontspanning zonder inspanning

Floaten is dé manier om stress uit het lichaam te laten vloeien. Of in alle rust voor te bereiden op een zware dag. Zonder enige inspanning drijft men op zout water in een eigen floatroom. Het water is gelijk aan de lichaamstemperatuur. Zo ontvangt men geen prikkels van buitenaf. Zeker als je in de cabine ook het licht en geluid uitschakelt. Heerlijk zweven in het niets. Tijd voor het grote ontspannen in een State of the Art ambiance. Gun jezelf deze zeer unieke ervaring van gewichtsloosheid.

Epsom zout

Onze floatrooms zijn gevuld met epsom zout oftewel magnesiumsulfaat. Dit zout is bijzonder goed voor de gezondheid. Het is rijk aan magnesium, wat men tegenwoordig met al het bewerkte voedsel, te weinig binnen krijgt.

Een tekort aan magnesium kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen zoals (chronisch) stress, depressies, hart-en vaatziekte, osteoporose, verstoorde bloeddruk, hoofdpijnen, verkrampte spieren en huidproblemen (psoriasis, acne, eczeem en huidallergiën). 70% van de mensen in de Westerse wereld heeft een (groot) tekort aan magnesium.

1 uur floaten per 2 weken, is over het algemeen de perfecte aanvulling van magnesium. De opname van magnesium werkt namelijk het beste via de huid en het Epsomzout is daarnaast ook nog een prima manier om uw lichaam te ontgiften. Floaten is en doet natuurlijk veel meer dan alleen het voordeel van Epsomzout.

Je ligt in de floatcabine op je rug en na een paar minuten zal je lichaam meer en meer ontspannen.
Je kunt alle spieren in je lichaam los laten want je hoeft niks te doen, je lichaam wordt ondersteund door het zoute water en kiest zelf de meest natuurlijke houding.
En je hoeft je geen zorgen te maken dat je in slaap valt en je omdraait, er wordt namelijk geen druk op je spieren uitgeoefend. Er gaan dan ook geen signalen naar je hersenen dat je je moet omdraaien (zoals wel automatisch gebeurd wanneer je bijvoorbeeld op een bed slaapt).

Na enkele minuten in de cabine merk je bijna niet meer welke delen van je lichaam in contact zijn met het water, en welke niet. Door de rust, de gelijkmatige warmte en het ‘ontbreken van de zwaartekracht’ voelt het alsof je zweeft.
Je voelt na een ongeveer een half uur je lichaam bijna niet meer, alsof je helemaal één werd met het water. Een super fijn en ontspannen gevoel.

Tijdens de float-sessie – zeker wanneer je het licht en geluid uitzet – ervaar je ook vrijwel geen prikkels. Je lichaam en geest worden niet meer afgeleid door omgevingsfactoren zoals visuele prikkels, temperatuur, zwaartekracht en geluid.
Eén uur floaten staat gelijk staat aan 5 uur slaap. Sommige mensen vallen zelf in slaap tijdens het floaten.
De meeste personen kiezen voor een floating-sessie van 1 uur. De ervaring is echter dat je de tijd al snel totaal kwijt was, het leek wel 2 uur te duren.
Echt een hele bijzondere ervaring!

Wat voor effecten / resultaten kun je ervaren na het floaten?

Het Epsom-zout, ook wel bitterzout genoemd (magnesiumsulfaat). Epsom-zout is een mineraal zout en bevat magnesium en sulfaat en het is goed voor je gezondheid.
Zo kan het bijvoorbeeld helpen bij het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam. Daarnaast worden de mineralen uit het Epsom-zout door je huid rechtstreeks opgenomen in je bloed zodat ze hun gezonde werking kunnen uitoefenen.

Het zout is er ook verantwoordelijk voor dat je huid niet gaat rimpelen. De PH waarde van het water in de floatcabine ligt rond de 7. Dit is in balans met de zuurtegraad van je huid.

Voor wie is floaten zeker waardevol?

Eigenlijk zou ik iedereen aanraden een keer te gaan floaten, de mensen die er denk ik het meeste baat bij hebben zijn diegene met:

• Migraine
• Reuma
• ADHD
• Burn-out
• Chronische pijn
• Stress

Tips

1. Wanneer je in de floatcabine bent gestapt ga dan rustig op je rug liggen zonder het water te veel te laten bewegen of opspatten. Ten eerste blijft het water dan niet zo lang schommelen zodat je snel stil ligt. En ten tweede is de kans dat je water in je ogen krijgt kleinen. Het zoute water prikt namelijk erg in je ogen. Ga dus ook niet met je natte handen in je ogen wrijven.
2. Sommige mensen vinden het fijn om in het zoute water te gaan liggen zonder luchtkussentje (is bij de floatcabine aanwezig), anderen gebruiken liever het kussentje onder hun nek/hoofd.
3. Als je het eng vindt om het licht uit te doen, laat het dan eerst 10 minuten aan om aan de cabine te wennen en doe het daarna uit (ook de muziek). De meeste mensen ervaren zo een diepere ontspanning. Onthoud dat je altijd zelf de controle hebt om het licht naar wens weer aan te zetten en je kunt altijd op ieder moment de deur weer openen.
4. Drink na het floaten veel water. Het Epsom-zout helpt je lichaam bij het vrijgeven van de afvalstoffen. Voldoende water of kruidenthee drinken na een floating-sessie is dan ook zeer aan te raden.

Je hoeft niet bang te zijn dat je je “opgesloten” voelt. Je kan er altijd uit en in geval van nood bevind zich in de cabine een noodknop. De deur van de privéruimte kan je op slot doen en het is goed om van te voren even te douchen en je lichaam schoon te spoelen zonder gebruik te maken van douchegel. Mocht je eventuele wondjes hebben dan kan je die het beste even insmeren met Vaseline en afhankelijk of je iemand bent die alles hoort of niet kan je ervoor kiezen om oordopjes in te doen.

In een FloatRoom is de druk op je lichaam weg en is de doorbloeding overal gelijk. Hierdoor krijgen je hersenen geen prikkel om te draaien en blijf je stil liggen. Van te voren vroeg ik nog aan Edna of het mogelijk is dat je niet door hebt dat de float tijd erop zit. Maar zo’n tien minuten voor het einde gaat de muziek weer langzaam aan en zorgen een paar hydrojets ter hoogte van je hoofd er voor dat je weer bij zinnen komt.

Nog meer tips voor floaten:

Scheer je lichaam niet voordat je gaat floaten in verband met het zoute water.
• Ga niet floaten als je menstrueert.
• Pas op jezelf en verwond jezelf niet, heb je wel een wond(je)? Smeer de wond dan in met Vaseline om het een beetje te dichten.
• Zorg dat je in de float-tank een handdoekje in de buurt hebt om je handen droog te maken mochten ze nat worden.
• Zorg dat je iets hebt gegeten maar niet teveel voordat je gaat floaten.
• Ga naar het toilet voordat je gaat floaten.
• Denk niet aan de tijd, dat bevorderd de ontspanning niet.
• Probeer het nek-kussen en bepaal zelf of je het gebruik wel of niet prettig vind.
• Ervaar zelf wat voor jou persoonlijk de meest prettige “float houding” is.
• Gebruik oordopjes als alleen het afsluiten van de float-tank niet voldoende rust geeft.
• Last but not least; geef jezelf helemaal over aan de ervaring.

Algemene vragen m.b.t. floaten:

Hoe zit het met claustrofobie?

De afmetingen van de floatcabine en de mogelijkheid om de klep open te laten tijdens uw floatsessie zorgen ervoor dat u niet het gevoel heeft in een afgesloten ruimte te liggen. Daarnaast bent u op ieder moment zelf de baas over het licht en de muziek en kunt u contact opnemen via de noodknop.

Is er genoeg zuurstof in de cabine?
Ja. Het ventilatiesysteem zorgt ervoor dat er steeds voldoende versie zuurstof aanwezig is.

Vanaf welke leeftijd kan ik floaten?
Floaten kan vanaf 12 jaar. U ontvangt bij ons een uitgebreide uitleg, bovendien is floaten volledig veilig. Jonge kinderen kunnen eventueel onder het bijzijn van ouders floaten.

Kan ik te zwaar zijn om te floaten?
Nee, u kunt niet te zwaar zijn om te floaten.

Moet ik kunnen zwemmen om te floaten?
U hoeft niet te kunnen zwemmen om te floaten. De enorme hoeveelheid zout zorgt ervoor dat u blijft drijven.

Ik ben zwanger, kan ik dan ook floaten?
Het is geen enkel probleem om te floaten wanneer u zwanger bent. Bij ons kunt u terecht t/m de 8e maand van uw zwangerschap.

Mag ik eten voordat ik kom floaten?
Wij raden u aan om een lichte maaltijd te nuttigen voor het floaten. Voorkom een te vol gevoel. Wij raden het af om 1 uur voor de floatsessie koffie te nuttigen.

Wat gebeurd er als ik in slaap val tijdens het floaten? Draai ik dan om?
Wanneer u in slaap valt tijdens het floaten is dit een teken van totale ontspanning. Door het hoge zoutgehalte in het water blijft u lekker drijven en omdat het nergens ‘knelt’ ontvangen uw hersens ook geen prikkels dat u zich moet omdraaien.

Kan ik het koud krijgen tijdens het floaten?
De temperatuur van het water in de floatcabine wordt constant op dezelfde temperatuur van zo’n 35,5 graden gehouden. Deze temperatuur ligt iets onder uw lichaamstemperatuur, omdat u anders zou gaan transpireren en het floaten als te warm ervaart. Sommige mensen ervaren naderhand enige kou. Dit komt doordat de poriën open zijn gaan staan en er warmte verlies optreedt. Een teken dat u goed ontspannen bent.

Wordt mijn huid ook gerimpeld van floaten net zoals thuis in bad?
Nee, door de toevoeging van het Epsomzout aan het water wordt uw huid niet gerimpeld. Het water heeft een pH-waarde van rond de 7 waardoor de zuurgraad van uw huid wordt gerespecteerd.

Kan ik een ziekte krijgen van iemand die voor mij gefloat heeft?
Nee, dit is niet mogelijk. Tussen iedere floatsessie wordt het water 20 minuten gefilterd en gesteriliseerd om alle, eventuele, bacteriën en virussen te doden en te verwijderen. Het risico op een infectie is het dagelijks leven of een zwembad is vele malen groter. Daarnaast testen wij het water ook regelmatig.

Kan ik onbeperkt floaten?
Er zit geen maximum aan hoe vaak u mag floaten. Er zijn mensen die slapen in een floatcabine, omdat ze zeggen hierdoor met minder slaap toe te kunnen. Wij hebben ondervonden dat een uur floaten een ontspannend effect heeft dat meer dan een dag duurt. Twee sessies per week van circa 1 uur zullen uw verlangen naar het floaten bevredigen.

Heeft floaten op iedereen een positief effect?
Net zoals met allerhande dingen zal floaten niet door iederen als even aangenaam worden ervaren. Wat erg belangrijk is, is dat u alles los laat zodra u de floatcabine in stapt en probeert om volledig te ontspannen. U geeft zichzelf als het ware over aan het water. Het kan zijn dat er meerdere sessies nodig zijn voordat u compleet kunt ontspannen, zowel geestelijk als lichamelijk.

Beïnvloedt floaten de negatieve effecten van een jetlag op een positieve manier?
Onderzoek heeft aangetoond dat floaten vele malen effectiever de effecten van een jetlag bestrijd dan bedrust. Het is dus zeker aan te bevelen om bij ons te komen floaten wanneer u last heeft van een jetlag.

Kan ik floaten ook aan iemand cadeau doen?

Natuurlijk kan dit. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.